Ce trebuie să ştii pentru a putea face solo-uri – Partea 2

Astăzi voi continua seria de articole “Ce trebuie să ştii pentru a face solo-uri” şi vom vorbi despre gamele muzicale. De ce sunt gamele atât de importante? Simplu, ele reprezintă baza muzicală a solo-urilor tale sau altfel spus acel grup de note ce se potriveşte perfect acordurilor din armonia compusă de tine.

 

Mulţi chitarişti atunci când abordează pentru prima oară solo-urile sau improvizaţia se lovesc de următoarea problemănu ştiu ce note ar trebui să folosească atunci când improvizează peste o anumită secvenţă de acorduri.

Înainte de a-ţi răspunde şi pentru a-ţi facilita înţelegerea celor ce urmează aş vrea înainte de toate să reciteşti articolele despre tonalitate, moduri muzicale şi acorduri.

Aşa cum ai putut citi în articole, totul se învârte în jurul conceptului de tonalitate ce cuprinde noţiunile de acord şi mod. Gamele nu reprezintă altceva decât rezultatul unui anumit mod de aşezare a tonurilor şi semitonurilor astfel încât să subliniem rolul tonicii.

Gamele pe care aş vrea să ţi le prezint mai jos şi pe care aş vrea să începi să le foloseşti ca şi bază pentru solo-urile tale vor fi gamele rezultate din modurile clasice (cele pornite de la modul major natural sau Ionian). Tonalitatea în care sunt exemplificate gamele este Do major.

În articolul despre modurile muzicale ai aflat că dacă vei forma noi game pornind de pe fiecare treaptă a gamei majore naturale, acestea vor reprezenta pe rând rezultatul modurilor de organizare: ionian, dorian, frigian, lidian, mixolidian, eolian şi la final locrian.

Pentru a înţelege mai bine cum se formează şi de ce sunt legate între ele modurile clasice aş vrea să-ţi exemplific cum se formează modurile dorian, frigian şi lidian. Tonalitatea majoră naturală se organizează în funcţie de modul Ionian (mod major natural) TTsTTTs. Pornind de la nota Do, conform succesiunii de tonuri şi de semitonuri vom avea următoarea gamă: Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do. Dacă mutăm primul ton (Do-Re) la final vom avea un nou mod: TsTTTsT – mod dorian. Gama rezultată din mutarea a final a primului ton din gama majoră naturală va fi gama doriană – Re, Mi, Fa, Sol, La, Si, Do, Re (în cazul de faţă gama Re dorian). Prin mutarea la final a primului ton al modului dorian vom avea ca rezultat modul frigian (sTTTsTT) şi gama aferentă: Mi, Fa, Sol, La, Si, Do, Re, Mi (Mi frigian). De la modul frigian dacă mutăm la final primul semiton (Mi-Fa) va rezulta modul lidian TTTsTTs şi gama lidiană: Fa, Sol, La, Si, Do, Re, Mi, Fa (gama Fa lidian).

 

Modele de game în tonalitatea Do major

Vom începe cu prima gamă disponibilă pornind de la poziţia 1 – Mi frigian – Mi, Fa, Sol, La, Si, Do, Re, Mi

 

 

Gama Lidiană pornită din Fa, provenită din modul lidian – TTTsTTs

 

 

Gama Mixolidiană din Sol

 

 

Gama Eoliană (minoră naturală) din La

 

 

Gama Locriană din Si

 

 

Gama Ioniană (majoră naturală) din Do

 

 

Gama Doriană din Re

 

 

După ce ai exersat toate formele prezentate mai sus îţi recomand să începi să combini poziţiile pentru a experimenta digitaţii diferite sau chiar pentru a extinde gamele de la 2 octave la 3 octave.

 

Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti poţi lăsa un comentariu pe site sau mă poţi contacta aici.

Mult spor,

Marius Furduescu

in: Featured articles, Lectii de chitara pentru nivel mediu · tagged: Featured articles, Lectii de chitara pentru nivel mediu

1 trackback

5 forme pe chitară ale gamei pentatonice - The Guitar
May 25, 2012 at 11:40 pm

22 comments

  1. Salut Marius, eu sunt incepator si cum abea azi am descoperit site-ul acesta cu lectii nu stiu cum sa fac sa reusesc sa fac un solo mult mai repede. Imi trebuie pentru seara asta un solo de cel putin 4 masuri pe Em din intro-ul din ”Ziua Vrajitoarelor”…cum as putea sa-l fac pana diseara ? :-s

    • Salut Cosmin, sa stii ca nu poti sa faci in mod magic un solo pana diseara, decat doar daca ai experienta in face solo-uri sau daca rogi pe cineva sa-ti compuna un solo scurt.
      Imi pare rau ca nu ti-am putut fi de prea mare ajutor, insa a compune un solo nu este un lucru pe care sa-l inveti peste noapte.

      Mult spor,

      Marius

  2. Salut Marius!
    Am o mare curiozitate care nu-mi da pace: imi raspundeai acum ceva vreme la o intrebare si spuneai ceva in genul ca”atunci cand canti,nu mai poti si gandi in acelasi timp”.Si aici vine intrebarea mea: chitaristii mari reusesc sa faca exceptie si sa se gandeasca pe ce nota trebuie sa mearga sau e vorba de multa repetite si putin instinct,vorbind strict de improvizatie? Si atunci,daca nu mai trebuie sa te gandesti exact atunci pe ce fret trebuie sa ajungi,cat de bine mai trebuie sa inveti notele pe griff? Ele trebuie stiute ca”Tatal nostru” cand te gandesti ce nota ai pe fretul/coarda X,sa stii exact sau doar trebuie deduse foarte repede? 🙂

    Multumesc anticipat!

    Salutari,

    oZz

    • @oZz Afirmatia mea se refera la faptul ca atunci cand cantam, nu reusim sa controlam ideile muzicale pe care le avem si intram intr-un fel pe pilot automat bazat pe idei, lick-uri pe care le-am exersat anterior. De aici vine impresia ca folosim aceleasi lick-uri de fiecare data. Prin exercitiu reusim sa iesim din acest pilot automat si sa ne formam idei noi. La inceput poate fi dificil sa dezvoltam idei si sa le cantam in acelasi timp, insa in timp ne putem perfectiona. Marii chitaristi resusesc sa combine simultan cele doua activitati, datorita exercitiului si implicarii constiente in procesul de creatie.

      Legat de note, ele trebuie stiute mai ceva ca “Tatal nostru”.

      Ceea ce vei observa in urma exersarii traspunerii ideilor pe chitara este ca la un moment dat vei ajunge sa stii in mod instictiv (automatizare a transpunerii pe chitara a ideilor) unde trebuie sa te duci cu degetele fara a mai trece printr-un proces constient de decodificare, pentru ca ti-ai format o idee despre inaltimea sunetului generat prin apasarea unei anumite taste pe chitara, fie ca esti constient de acest lucru (=perfect pitch) sau nu (=simt bun al pitch-ului sau al gamei pe care o folosesti).

      Sper ca ti-a fost de folos,

      Marius

  3. @Marius
    Am inteles acum ce ai vrut sa zici.Si aici,la partea cu ideea inaltimii sunetului generat de o tasta : nota aceea ar trebui teoretic sa fie cunoscuta de catre chitarist imediat dupa ce o canta,stiind-o de cand a invatat notele pe chitara?
    Cand improvizezi sau canti un solo,nu trebuie sa iti spui in cap sau cu voce tare fiecare nota care trebuie cantata,nu?Mi s-a parut ca am auzit odata de treaba asta si sunt putin confuz ..

    Mersi anticipat de raspuns 🙂

    Spor,

    oZz

    • @oZz Spunet-mi la ce te referi atunci cand spui “nota aceea ar trebui teoretic sa fie cunoscuta de catre chitarist imediat dupa ce o canta,stiind-o de cand a invatat notele pe chitara?”. Discutam aici de recunoasterea inaltimii sunetului fara a vedea tasta apasata sau despre denumirea sunetului atunci cand apesi pe o anumita pozitie?

      Cand faci un solo nu trebuie sa-ti distragi atentie cu numirea fiecarei note pe care o canti, pentru ca atentia ta trebuie indreptata inspre dezvoltarea unei idei muzicale. De altfel, ar fi destul de greu sa numesti notele atunci cand improvizezi pe 180 bmp cu 16imi. ceea ce probabil ai auzit se refera la fredonarea frazelor muzicale in timp ce le canti pe chitara. Ar fi un fel de verbalizare a ideilor muzicale pe care le “auzi in minte” in cadrul procesului de creatie. Unii chitaristi se rezuma doar sa le auda in minte pentru a nu-si perturba procesul creativ pentru modelarea vocii in functie de inaltimea sunetului.

      Mult spor,

      Marius

  4. Salut Marius,
    Imi cer scuze pentru raspunsul intarziat la ce m-ai intrebat.M-am referit la faptul ca un chitarist are nevoie sa stie fiecare nota pe care o improvizeaza?”Ce ar trebui sa fie in mintea unui chitarist cand improvizeaza/canta un solo.El trebuie sa fie permanent atent la frazele muzicale pe care le canta,dar sa stie in permanenta unde este si unde ar vrea sa ajunga?Cam asta e procesul?
    Imi amintesc ca mi-ai sugerat tu un exercitiu,ceva cu Fa-Sol-La-Si-Do-Re-Mi-Fa.In timp ce faci acest exercitiu ,ar fii OK sa spun cu voce tare fiecare nota pe care o cant si sa fiu foarte atent la griff si sa-i memorez cat de cat locul?

    Multumesc!

    Salutari,

    oZz

    • @oZz Este foarte important sa stii notele pe chitara. Atat denumirea inaltimii sunetului, cat si sunetul in sine (aceasta abilitate se dezvolta putin mai greu si in timp). Momentul in care poti spune ca stii notele pe chitara este momentul in care nu mai ai nevoie de anumite repere pentru a-ti da seama de nota de pe o anumite pozitie de pe chitara, pur si simplu stii ca acolo este o anumita nota (procesul de decodificare ajunge sa fie unul inconsteint si f.f. rapid).
      exercitiul pe care l-ai descris este f bun pentru a incepe si educarea auzului muzical. Inainte sa te apuci de acesta iti recomand sa-ti pui la punct reperele despre care am discutat in articolul http://www.the-guitar.ro/2011/05/04/4-pasi-sa-inveti-mai-usor-notele-pe-chitara/.

      Mult spor,

      Marius

  5. Salut Marius,
    A trecut aproape un an de cand nu ti-am mai scris…am avut intentia sa-ti mai scriu dar…
    Maine am teza la informatica, si eu citesc pe site…
    Mi-am luat chitara, dar nu un Harley Benton, ci un Ibanez GSA 60…exact cum mi-am dorit:).
    Am acum aproape un an de cand mi l-am luat si , ma gandesc ca am evoluat mult ca si chitarist.
    Ei, tineam sa imi respect promisiunea, asa incat ti-am scris cateva randuri. MA duc acum sa invat…(sau, daca ma gandesc mai bine, poate am sa cant ceva…mai degraba)…
    App, geniale articolele…de aici am invatat eu tehnica de tapping…
    Multumim ca te gandesti la noi!
    Salutari,
    Dan.

    • @danny Felicitari pentru chitara! Mult succes si spor la invatat si iti multumesc pentru apreciere!

      Marius

  6. Salut Marius ! am o intrebare despre improvizatii si crearea solourilor . Ieri cantam cu cineva la chitara el i mi facea armonie si eu improvizam , m am lovit de o problema nu tot timpul soloul meu suna bine pe armonia lui chiar daca foloseam gamele si notele adecvate sa spun asa .exista o ordine in care ar trebui sa cant gamele/,notele peste armonie?

    • @emy_malinescu
      Salut Emy, Chiar daca folosesti gama adecvata pe un anumit acord, acest lucru nu-ti va garanta ca totul va suna bine. Intr-o tonalitate exista note puternice ( treptele I, IV si V) care vor atrage catre ele treptele slabe (II, III, VI si VII). Ceea ce trebuie sa faci este sa eviti sa ramai foarte mult timp pe treptele slabe (adica sa termini o fraza muzicala pe trepte slabe), care iti vor crea senzatie de tensiune.
      De asemenea, trebuie sa ai grija la bend-uri. Chiar daca faci un bend pornind de pe o nota din gama, nu inseamna ca bend-ul este corect, pentru ca se poate intampla ca bend-ul sa fie prea sus sau prea jos fata de nota gandita de catre tine.

  7. Multumesc mult pentru sfat

  8. Buna ziua . Ma numesc Florian-Vladut ,am 11 ani si sunt Din C de Ag. Am o chitara spaniol 2 si o am din vara aceasta ( nu stiu data fix dar stiu ca din Iulie sau August ) . Am fost la lectii de chitara dar m-am lasat deoarece profesorul care il aveam acolo nu cred ca era bun ,deoarece 30 min faceam ceva ,exercitii sau invatam ceva nou si celelalte 30 min ne trimitea sa luam snaksuri sau suc sa bem . Profesorul de acolo mi-a spus ca am ritm dar vocea este umpic cam slaba. Ma puteti ajuta si pe mine cu cateva chestii va rog frumos? Multumesc !
    1. Cum sa fac sa acordez chitara fara acordor?
    2. Cum sa invat sa cant din ce in ce mai bine la chitara
    3. Cum sa fac sa imi imbunatatesc vocea?

    • @vladutz
      1. Chitara o poti acorda fara tuner (partial!!) in functie de pozitia 5 a fiecarei corzi. Atunci cand apesi fiecare coarda pe pozitia 5 vei avea sunetul pe care trebuie sa-l aiba coarda libera de sub cea apasata. Ex: pe coarda 5 (La) daca apesi pe pozitia 5 vei avea sunetul Re, iar coarda de sub La (coarda 4) trebuie sa fie tot Re. Daca cele doua sunete nu sunt la fel va trebui sa modifici inaltimea sunetului corzii Re pana ce sunetul ei este egal cu cel al corzii La apasate pe pozitia 5.
      Vei avea o singura exceptie – coarda sol (coarda 3) unde sunetul Si (al corzii libere de sub) este pe pozitia 4.
      Iti spuneam mai sus ca este o metoda partiala fara tuner, pentru ca trebuie totusi sa-ti acordezi cu tuner-ul una dintre corzi (de obicei coarda 5 – La)
      2. Vei deveni mai bun la chitara pe masura ce exersezi. In functie de scopul pe care il ai, iti vei face un plan de actiune care sa includa toate aspectele pe care trebuie sa ti le dezvolti si care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmezi pentru a-ti indeplini scopul. Acest lucru se face cel mai bine impreuna cu un profesor sau un chitarist mai experimentat decat tine, din simplul fapt ca acea persoana de ja a trecut prin ceea ce urmeaza tu sa treci si stie exact care sunt pasii corecti.
      3.Pentru imbunatatirea calitatilor vocale cel mai bine este sa vorbesti cu un profesor de canto. Pentru sincronizarea vocii cu ritmul chitarei, trebuie sa ajungi sa automatizezi executia armoniei la chitara, pentru a te putea concentra asupra vocii.

      Mult succes,

      Marius Furduescu

    • Multumesc Mult Pentru Sfat !

  9. Am Gresit partea? Unde Trebuie sa pun intrebarea?

  10. salutare domnul Marius… felicitari pentru site, este de foarte mare ajutor incepatorilor. Un vis al meu de mic copil a fost sa am o chitara (din pacate nu s-a implinit), asa ca in urma cu 1 an i-am facut cadou copilului meu (are 8 ani) o chitara acustica, nu stiu ce tip sau model este, a fost a unui prieten….a invatat sa cinte cate ceva singurel fara profesor, stiind de visul meu ma pune sa invat si sa cint cu el, si ma gindeam sa-mi iau o chitara noua, mai de calitate, care bineinteles sa-i ramane tot lui, in speranta ca in acest fel il voi incuraja sa mearga mai departe si sa nu renunte la cintat. problema este ca piata este foarte diversificata si este foarte greu sa te hotarasti asupra uneia, asa ca poate ma ajutati un pic dumneavoastra. Am citeva optiuni ROLINGS MG438, MG410, CH396(clasica), FLAME MJG 100C.
    SAU poate imi recomandati ceva….
    cu mult respect va multumesc, si bafta in continuare cu site-ul, este fenmenal

    • @CRYSANDCRYS Va multumesc pentru apreciere si ma bucur ca articolele va sunt de folos. Chitarile enumerate nu sunt de cea mai buna calitate. Principala problema cu aceste chitari este ca au frecvent probleme de acordaj si de de lungime a scalei (din cauza careia instrumentul suna fals, chiar daca este acordat cum trebuie). Eu v-as recomanda sa incercati si chitarele Ibanez, Fender, Squier, Epiphone.

      Mult spor,
      Marius

  11. Salut Marius ! am o intrebare ce ar trebui sa fac ca sa mi iasa pasajele rapede cat mai bine si cat mai clar , ar trebui sa repet pasajul respectiv la nesfarsit pana o sa mi iasa cum ii iese lui malmstein de exemplu? vorbesc de malmstein pentru ca vreau sa invat cateva piese de la el .

  12. mersi mult scuze am uitat de articolul asta

Post a Comment