Cum să compui o piesă pe chitară – Partea 7 – Acordurile Episodul 2

În prima parte a acestei serii de articole, care au ca temă acordurile, am făcut o introducere legată de importanţa formării unui “vocabular” de acorduri, urmând ca ulterior să-ţi prezint câteva noţiuni esenţiale despre formarea acestora. Articolul de faţă este dedicat modului în care poţi construi acordurile pe chitară.

Înainte aş vrea să fac o mică recapitulare a teoriei tonalităţii. Îţi spuneam că, tonalitatea este caracterizată prin: 1. Modul său (organizarea specifică a treptelor aflate în anumite relaţii intervalice faţă de tonică, ceea ce se traduce într-o anumită succesiune a tonurilor şi semitonurilor), 2. Gama sa (aşezarea treptată a notelor ce compun tonalitatea, respectând relaţiile intrevalice impuse de mod) şi prin 3. Acord.

Din materialul sonor al unei tonalităţi poţi construi pe fiecare treaptă câte un acord prin suprapuneri de terţe.

Aşadar, pornind de la modul în care se formează orice acord de 3 sunete (şi anume suprapunând treptele 1, 3 şi 5), poţi să descoperi ce fel de acorduri (majore sau minore) vei avea pe fiecare treaptă.

Ca să înţelegi mai uşor, îţi voi exemplifica cu modul de formare al acordului treptei a II-a din tonalitatea Do major, apoi pentru restul acordurilor sarcina îţi va reveni ţie 🙂

Pornind de la materialul tonalităţii Do major, pentru a descoperi ce fel de acord vei avea pe treapta a II-a, paşii pe care trebuie să-i urmezi ar fi aceştia: 1.consideră treapta a II-a drept treapta I (pentru că vrei să descoperi ce fel de acord s-ar potrivi gamei pornite din Re) şi de acolo 2.caută terţa şi cvinta.

Vei descoperi că ele sunt: Fa şi La. Între Re şi Fa ai terţa mică, iar între Re şi La ai cvintă perfectă. Aşadar, acordul tău va fi Re minor. E simplu, nu?

După ce ai aplicat regula mai sus descrisă, tuturor treptele, vei descoperi că pe treptele I, IV şi V vei avea acorduri majore, pe treptele II, III şi VI vei avea acorduri minore, iar pe treapta VII – acord micşorat.

Cum se formează acordurile pe chitară

Aşa cum îţi subliniam în articolul trecut, pentru a putea memora acordurile pe chitară nu este suficient să reţii o poziţie în care execuţi acordul, pentru că o vei uita mai repede decât crezi.

Întotdeauna, pentru a reţine un anumit acord sau o anumită gamă este foarte important să înţelegi cum se formează şi abia apoi să-ţi creezi puncte de reper de genul celor pe care ţi le-am prezentat în articol.

Regulile pe care le poţi urma pentru a-ţi crea singur acordurile pe chitară sunt următoarele:

  • În primul rând trebuie să respecţi notele din arpegiu (treptele 1, 3 şi 5)
  • Respectă regula – 1 notă/coardă. Atâta timp cât vei ciupi toate corzile printr-o singură mişcare (strumming), nu poţi cânta 2 note pe aceeaşi coardă
  • Dacă gama din care extragi notele din arpegiu nu este executată pe primele 3 poziţii ale griff-ului chitarei, vei pune cap la cap notele din arpegiu în ordinea apariţiei lor în gamă, respectând prima regulă. Regula aceasta se aplică în cazul acordurilor, intermediare şi avansate.
  • Dacă vrei să găseşti doar acordurile de bază (cele executate pe primele 2-3 poziţii) o metodă foarte simplă este să execuţi notele din arpegiu, în funcţie de corzile pe care le ciupeşti.

Să spunem că vrei să descoperi cum poate fi facut pe chitară acordul Re major, care să aibă în bass (cea mai joasă notă intonată în acord) nota Re şi nu altă notă din arpegiu.

  1. Pe o foaie de hârtie îţi scrii notele din gama Re major, respectând succesiunea TTsTTTs
  2. Extrage treptele 1, 3 si 5 şi vei descoperi că ele sunt Re, Fa#, La
  3. Re trebuie să fie prima notă a acordului tău, executat pe primele 2 poziţii.
  4. De aici poţi începe: prima coardă pe care ai putea să o ciupeşti la strumming este Mi gros, iar tu ai de găsit nota Re. Pe Mi gros nu îl vei ciupi, având în vedere că nota Re este pe poziţia 10, iar tu ai de găsit un acord pe primele 3 poziţii.
  5. Coarda La nu o vei ciupi, pentru că nu vrei să ai La în bass, iar pe La nota Re este pe poziţia 5
  6. Urmează la ciupit coarda Re, care îţi va da nota de bass.
  7. Pe Sol, având în vedere că nu face parte din notele pe care tu le cauţi, vei executa cea mai apropiată notă din arpegiu: Re este pe poziţia 7, Fa# – poziţia 11, La – poziţia 2. Aşadar, pe Sol vei avea nota La
  8. Pe Si, cea mai apropiată notă din arpegiu va fi Re (poziţia 3), iar
  9. pe Mi subţire vei avea Fa# (a 2-a poziţie)

La final, acordul tău va arăta aşa:

În acest fel poţi proceda cu toate acordurile de bază.

În următorul articol teoretic, te voi învăţa câteva noţiuni de bază de la care poţi porni combinarea acordurilor pentru a compune piese.

 

 

Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara mă poţi contacta pe email.

Mult spor,

Marius Furduescu

* Acest articol l-am publicat iniţial pe lectii de chitara.ro

in: Lectii de chitara pentru nivel mediu · tagged: Lectii de chitara pentru nivel mediu

2 trackbacks

Cum afli in ce tonalitate este compusa o piesa pe chitara?
March 12, 2012 at 11:55 pm
Ce trebuie să ştii pentru a putea face solo-uri - Partea 2 - The Guitar
March 13, 2012 at 2:32 pm

Post a Comment