Cum afli în ce tonalitate este compusă o piesă?

Când eram începător la chitară îmi amintesc că îi stresam pe chitariştii de la mine din oraş cu întrebări de genul: În ce gamă trebuie să fac un solo la o piesă, dacă am acordurile…? sau Cum aflu în ce gamă trebuie să improvizez dacă am o anumită armonie pe chitară ? etc.

Pentru că răspunsurile pe care le primeam la întrebările mele nu mă mulţumeau prea tare, am hotărât la acea vreme să-mi dedic o vacanţă de vară studiului teoriei generale a muzicii. Aşa am descoperit că există un anumit “cadru” în care se compune o piesă – tonalitatea şi că fiecare tonalitate este formată din acorduri specifice.

Aşadar, să trecem la treabă, da?

Una dintre piesele preferate ale elevilor mei de la lecţiile de chitară pe care le predau este “Knockin’ on a Heaven’s Door” – Guns N’ Roses, piesă compusă în tonalitatea Sol major.

Acum, de ce acordurile Sol major, Re major şi Do major sunt în tonalitatea Sol major?

Aşa cum îţi spuneam şi în articolul “Cum să compui o piesă pe chitară – Partea 7 – Acordurile Episodul 2” dacă ar fi să construieşti acorduri de pe fiecare treaptă a tonalităţii, vei descoperi că acordurile de pe treptele 1, 4 şi 5 sunt majore, de pe treptele 2,3 şi 6 – minore, iar acordul treptei 7 este micşorat.

Conform tabelului de mai sus acordurile Sol major, Re major, Do major se găsesc în tonalitatea Sol major. Ştiind acest lucru, în cazul în care vrei să improvizezi pe backing track-ul piesei, vei putea folosi gamele Sol major, Mi minor natural, Mi minor pentatonic etc.

Să luăm un alt exemplu – piesa “Have you ever seen the rain” (Creedence Clearwater Revival) conţine acordurile Do major şi Sol major pentru partea de versuri, iar la refren Fa major, Sol major şi Do major. Dacă te vei uita în tabelul de mai sus vei vedea că tonalitatea Do major conţine acordurile Do major, Fa major, Sol major.

În cazul tonalităţilor minore lucrurile ar sta în felul următor:

Spre exemplu, piesa “Fade to Black” de la Metallica are ca şi progresie de acorduri pentru porţiunea de versuri: La minor, Do major, Sol major, Mi minor. Dacă te uiţi în tabelul de mai sus poţi trage concluzia că progresia respectivă este în tonalitatea La minor.

Folosind cele 2 tabele de mai sus îţi va fi mult mai uşor să descoperi în ce tonalitate este compusă o anumită piesă pentru care tu trebuie să compui un solo de chitară.

P.S: Ai o piesă preferată şi vrei să faci un solo, însă nu ştii în ce tonalitate este? Lasă-mi un comment mai jos cu numele piesei sau spune-mi ce acorduri include şi-ţi voi răspunde în cel mai scurt timp posibil.

 

Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti poţi lăsa un comentariu pe site sau mă poţi contacta aici.

Mult spor,

Marius Furduescu

in: Lectii de chitara pentru nivel mediu · tagged: Lectii de chitara pentru nivel mediu

8 comments

  1. @Marius
    Salutare Marius,ce mai faci?
    Te anunt oficial ca de astazi m-am apucat cu adevarat sa invat teorie muzicala,cat mai multa,si nu ma las pana nu stiu cat mai multa,am vacanta de vara in fata si planuiesc sa petrec mare parte din ea la chitara,si cu nasul in carti.Astazi am facut primul pas,mi-am facut un caiet studentesc doar cu teorie,in care am asternut pana acum mai multe lucruri esentiale,cum ar ce este o gama,tonalitate,gama,intervalele,si inca cateva.Mi-am propus sa stiu bine tot ce scriu acolo.Vreau de asemenea sa imi dezvolt cat mai mult si auzul muzical,cat si tehnica muzicala,toate in acelasi timp.Apelez la tine pentru niste sfaturi de inceput.Pentru tine,care a fost cea mai buna tehnica de a retine teoria?Ce ar mai trebui,in mare,trecut in caiet si invatat?Te-as ruga sa intri pe situl celor de la GMC,si sa-mi recomanzi de acolo cat mai multe filmulete cu solo-uri,armonii etc. pe care sa le analizez si pe care sa le invat,avand in vedere ca am contul activ pana in Septembrie,si vreau sa nu irosesc niciun pic de timp pana atunci,chiar vreau sa raman cu ceva de acolo.
    Astept un raspuns cat mai rapid la ce ti-am cerut(te rog)si la alte sfaturi probleme de care tu te-ai lovit in stiudiu:D
    Iti multumesc anticipat!!

    Te-am salutat,

    oZz

    • @oZz Te felicit ca te-ai apucat de studiul chitarei mult mai serios. Iti recomand sa revezi articolele din seria “Cum sa compui o piesa pe chitara” si daca ai neclaritati imi poti lasa un comment. Cea mai buna metoda de memorare este aplicarea teoriei imediat ce ai invatat-o. La un moment dat am facut si eu greseala de a studia un tratat de teoria muzicii fara a aplica imediat ceea ce era scris acolo si a trebuit sa-l reiau dupa ceva timp pentru ca uitasem tot.

      Cel mai bine este sa-ti stabilesti un scop – ex: “sa poti improviza cu usurinta pe orice pe orice progresie de acorduri pe ritm de balada sau slow rock”. De acolo iti organizezi ceea ce trebuie sa exersezi pentru a putea ajunge la stadiul respectiv in felul urmator:
      – pasi de urmat pentru a compune progresii de acorduri
      – ce game si moduri poti folosi pentru a putea improviza pe progresia respectiva
      – lucreaza la phrasing si ritm
      – lucreaza la dezvoltarea liniilor melodice etc.

      Mult spor si tine-ma la curent cu progresul tau,

      Marius

  2. Salut am o melodie care are urmatoarele acorduri:

    Am, E7, G, C, Dm, E, Em, A

    Poti sa imi spui te rog in ce tonalitate este?

    • @rockthecity Salut, progresia de acorduri este in tonalitatea A minor, numai ca acordul A major de la final nu mi se pare ca se potriveste prea bine. nu trebuia cumva sa fie tot A minor? Din ce piesa este progresia?

      P.S.: Imi pare rau de raspunsul intarziat, insa am fost plecat din tara.
      Mult spor,
      Marius

  3. Salutare, am si eu o nelamurire in privinta unei progresii de acorduri. Am acordurile La minor, Do major, Mi major si nu stiu in ce tonalitate ( gama ) sa il clasific pentru ai putea face o solistica peste. Stiu doar ca are o tenda spaniola ( gen flamenco ). Daca se poate astept un raspuns. 🙂

    Cu respect,
    Vlad

    • @BitterTaste Salut, piesa este in tonalitatea La minor. In mod normal in La minor acordul treptei 5 este Mi minor, insa pentru a sublinia importanta dominantei (treapta 5) si mersul acesteia direct catre acordul tonicii (La minor), se poate folosi un acord de dominanta (Mi7, insa este suficient si Mi major).
      Atunci cand improvizezi poti folosi gamele La minor natural, La minor pentatonic, iar cand vine randul acordului Mi major, il poti sublinia facand un lick centrat pe Mi sau pe Sol# (treapta a 3-a din Mi major). Nu confunda adugarea lui Sol# cu La minor armonic (LA,SI, DO, RE, MI, FA, SOL#, LA), pentru ca improvizatia in La minor armonic pe acordurile La minor si Do major s-ar putea sa sune putin deranjant.

      Mult spor!

      MArius

  4. Te salut cu respect! Foarte bune articolele! Nu resusesc sa fac un solo in la minor,originalul nu este lung, mi-ati putea improviza macar ca un intro ceva,sau sa imi dati niste sugestii? Acordurile ar fi din ce am vazut la cineva Am,G, F, E, si eu cred ca la solo mai este bagat un si micsorat,dar nu sunt sigur.Piesa este de la bosquito : https://www.youtube.com/watch?v=qlt76Rgo7Yk Am nevoie doar de cateva idei,ma descurc eu.

    • Salut Adrian!
      Ma bucur ca ti-au fost fost de folos articolele de pe site. Din pacate, nu am cum sa te ajut cu solicitarea ta, pentru ca nu-ti cunosc nivelul pe chitara si in plus, cand vine vorba de un solo, fiecare “simte” armonia in felul lui si nu prea merge ca altcineva sa iti dea o idee si tu sa te descurci in continuare. Lucrurile ar trebui sa stea in felul urmator: pornind de la ideile pe care le ai tu, poti primi sfaturi despre cum ai putea imbunatati sau ce ai putea adauga solo-ului tau.

      Mult spor!

      Marius

Post a Comment