Tehnica de tapping – Partea 1

În articolul de astăzi din categoria lectii de chitara pentru nivel mediu aş vrea să-ţi vorbesc despre una dintre tehnicile mele preferate de chitară – tapping-ul.

De altfel, am o poveste foarte dragă mie legată de această tehnică: pe vremea când aveam 14-15 ani unul dintre locurile de întâlnire pentru chitariştii din oraşul meu era curtea liceului la care învăţam. Acolo ne întâlneam, cântam în grupuri, schimbam păreri despre chitarişti s.a.m.d. Într-una dintre seri, trecând pe lângă un grup care îl avea ca şi protagonist pe un chitarist local foarte apreciat, am observat că la un moment dat el nu ciupea corzile cu pana, ci “bătea” cu degetul mijlociu de la mâna dreaptă pe diferite poziţii. Pe moment mi s-a părut foarte ciudat ce a făcut el şi nu am dat importanţă.

După câteva zile, mi-am reamintit de tehnica ciudată pe care o văzusem în acea seară şi am zis să încerc şi eu. Prima impresie a fost: – Câtă ingeniozitate! În loc să-ţi muţi degetele rapid 6-7 poziţii mai sus, mai simplu este să apeşi nota dorită cu degetul mijlociu de la mâna dreaptă. După 2 zile de muncă asiduă şi dureri infernale la degetul mijlociu de la mâna dreaptă am reuşit să execut cu succes ceea ce mai târziu am aflat că se numea – tehnica de tapping.

Concluzia pe care o poţi trage de aici este că trebuie să fii permanent deschis la nou, pentru că nu ştii niciodată de unde vei primi idei şi că, bineînţeles, de la idee până la rezultat de multe ori e un drum lung şi ai nevoie de multă ambiţie ca să-l parcurgi.

Ok, acestea fiind spuse, să trecem la treabă! Pentru a putea executa tapping-ul trebuie în primul rând să poţi executa alte două tehnici şi anume, hammer-on şi pull-off – două tehnici de legato ce presupun executarea a două sau trei note la o singură ciupire a corzii. În această primă parte ne vom ocupa de familiarizarea cu aceste 2 tehnici, urmând ca într-un alt articol să combinăm cele două tehnici cu tapping-ul.

Ca să înţelegi mai bine ce înseamnă tehnica de hammer-on ţi-am scris mai jos o tabulatură pentru gama Do major cântată pe coardă Si. Aşadar:

–         vei porni cu apăsarea poziţiei 1 de pe coarda Si cu degetul arătător

–         după ciupirea corzii Si va trebui să execuţi şi nota de pe poziţia 3 fără a mai ciupi din nou coarda

–         acest lucru îl vei realiza apăsând foarte repede cu degetul inelar pe poziţia 3.

–         secretul nu constă în cât de tare apeşi pe poziţia respectivă, ci cât de repede. Numai datorită vitezei de apăsare a corzii pe tastă vei putea genera o nouă vibraţie a corzii. Dacă vei apăsa pe poziţie foarte lent, nu vei face decât să opreşti din vibraţie coarda.

Pentru tehnica de pull-off:

–         vei porni cu ambele degete (inelar şi arătător) apăsate pe poziţiile 13 şi 12

–         ciupeşte coarda Si şi apoi trage degetul inelar ca şi cum ai vrea să ciupeşti coarda cu degetul. Simpla ridicare a degetului nu este suficientă, deoarece ea va genera fie oprirea totală a vibraţiei corzii sau în cel mai bun caz va diminua volumul celui de-al doilea sunet.

–         Atenţie! Atunci când faci pull-off pentru prima oară există posibilitatea ca degetul arătător să tragă şi el coarda în jos modificând înălţimea sunetului. Încearcă să stabilizezi poziţia degetului arătător, iar cu degetul inelar nu trebuie să exerciţi o presiune prea mare asupra corzii pentru a putea face pull-off. Senzaţia trebuie să fie aceea de „agăţare” a corzii după ridicarea degetului de pe poziţie.

Pentru a putea spune că cele două tehnici sunt executate corect trebuie că volumul celor două sunete să fie aproximativ acelaşi.

Mai jos, ai câte două exemple (unul corect şi unul greşit) de executare a celor două tehnici, pentru a te putea verifica.
Hammer-on corect

Hammer-on gresit

Pull-off corect

Pull-off gresit

 

Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti poţi lăsa un comentariu pe site sau mă poţi contacta aici.

Mult spor,

Marius Furduescu

in: Lectii de chitara pentru nivel mediu · tagged: Lectii de chitara pentru nivel mediu

1 trackback

Tehnica de tapping – Partea 2 - The Guitar
March 12, 2012 at 11:53 pm

Post a Comment