Lectii de chitara

De ce este important sa faci lectii de chitara cu un profesor

The-Guitar.ro

Cu ani in urma, sa inveti sa canti la chitara electrica era foarte dificil, deoarece nu existau profesori specializati si nici materiale pe care sa le studiezi.

Asa ca, singura modalitate ramasa la indemana era sa inveti cateva notiuni de baza de la cineva mai experimentat decat tine (acorduri simple, note pe chitara)  si apoi sa inveti singur din piesele preferate, incercand sa copiezi ceea ce auzeai pe discuri, casete sau orice material audio.

Insa, odata cu aparitia lectiilor video (intial pe DVD-uri si mai apoi pe youtube.com) procesul de invatare s-a schimbat fundamental. Deodata, au aparut foarte multe metode de chitara, profesori care te puteau invata absolut orice. Nimic mai avantajos de atat, nu-i asa?

De ce a fi autodidact nu este cea mai buna varianta pe care sa o alegi

Principala problema cu lectiile video sau invatatul din tabulaturi nu este calitatea informatiei, ci lipsa de feedback. Atunci cand te uiti la un video si vezi pe cineva cantand,

persoana care iti demonstreaza o anumita piesa sau tehnica nu cunoaste nivelul abilitatilor tale pe chitara sau cat de bine poti executa tehnica respectiva, adica nu-ti poate oferi feedback cu privire la ceea ce canti.

Nu de putine ori am avut elevi care au venit la mine dupa luni de cantat dupa video-uri sau tabulaturi si care acumulasera foarte multe probleme de tehnica pornind de la asezarea mainilor pe chitara si pana la executie.

Si eu am fost exact in aceeasi situatie, am invatat sa cant fara profesor si incercam sa aproximez pe chitara ceea ce auzeam pe casete si CD-uri. Si de foarte multe ori a trebuit sa-mi schimb total tehnica pentru ca acumulam, fara sa-mi dau seama, foarte multe greseli de tehnica care imi limitau progresul.

Insa, in timp am invatat sa-mi observ greselile si sa le indrept inainte sa devina un obicei. Dar pentru asta am avut nevoie de foarte multa rabdare si vointa pentru a merge mai departe.

Nu vreau sa spun ca nu ai putea reusi sa inveti singur sa canti la chitara, insa crede-ma cand iti spun ca un profesor poate observa si corecta greseli de tehnica in cateva zeci de minute, lucru care tie ti-ar putea lua cateva zile, saptamani sau luni doar ca sa-ti dai seama ca faci ceva gresit.


Sursa problemelor chitaristilor incepatori

Toate problemele la inceput sunt datorate faptului ca atentia este indreptata de cele mai multe ori catre pozitiile de pe griff-ul chitarei pe care trebuie sa apese degetele de la mana stanga (pentru dreptaci) sau dreapta (pentru stangaci). Insa, acest lucru nu reprezinta decat varful iceberg-ului.

Ceea ce nu se observa la prima vedere intr-un video demonstrativ sau mai ales cand vrei sa inveti singur dupa tabulatura o piesa este ca:

  • Mana chitaristului este pozitionata intr-un anumit fel pe gatul chitarei.
  • Foloseste o anumita tehnica de ciupire
  • Pentru executie, pana este tinuta intr-un anumit fel si la un anumit unghi fata de coarda
  • Foloseste o anumita tensiune musculara pentru a executa miscarile respective
  • Se foloseste de anumite puncte de sprijin pentru a naviga pe gatul chitarei
  • Are o anumita strategie pentru a crea frazele muzicale (daca este vorba despre un solo)
  • Accentueaza notele intr-un anumit fel

Tocmai acest cumul de aspecte fac ca ceea ce auzi sa sune interesant si nu doar o simpla apasare a corzilor pe anumite pozitii.

De aceea, in lectiile de chitara pe care le predau incerc sa-mi fac elevii mult mai constienti de toate aceste aspecte ale cantatului la chitara, pe care in mod normal nu ar avea cum sa le “observe” singuri.


Ce facem la lectii

Primele lectii sunt intotdeauna dedicate felului in care iti pozitionezi mainele pe chitara, cum se apasa si cat de tare se apasa corzile pe taste, apoi cum se ciupeste si care este pozitia corecta a penei de chitara in mana.

Pe langa aspectele ce tin de tehnica, discutam si despre felul in care sunt asezate notele pe griff-ul chitarei si te invat strategii simple si eficiente pentru a invata notele pe chitara.

Toate acestea sunt dublate de piese simple in care poti aplica aceste tehnici invatate.

Pe masura, ce miscarile tale devin mai sigure, incepem introducerea tehnicilor mai avansate de chitara si bineinteles piese cu o dificultate mai ridicata, pentru a putea pune in aplicare tehnicile respective.

Daca esti interesat de formarea unui repertoriu de piese, focusul este intotdeauna pe executia cat mai aproape de original a piesei respective – atat din punctul de vedere al tehnicii, ritmului, cat si “phrasing” general.

Pentru cei interesati de improvizatie, vom discuta despre ce abilitati trebuie sa-ti dezvolti pentru a putea improviza si despre felul in care anumite notiuni de teorie muzicala se pot aplica pe chitara si cum le poti folosi pentru a-ti crea propriile solo-uri.

Asadar, fie ca esti interesat sa-ti dezvolti un repertoriu de piese sau vrei sa-ti dezvolti abilitatea de a improviza, te astept la lectii si vom discuta despre toate acestea.

Mergi la:

Lectii de chitara – tarif